24 stycznia 2018 r. został uruchomiony rejestr podmiotów w ramach Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Według przepisów ustawy o odpadach, nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadowej, a co za tym idzie rejestracji w BDO.
Obowiązkowo w BDO muszą być zarejestrowani:
Podmiot wpisany już do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa wniosku o zmianę wpisu, w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przy użyciu aktualizacyjnego formularza, w przypadku:
Jeżeli podmiot rozpoczynający działalność wymaga wpisu na jego wniosek do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, to zobowiązany jest złożyć wniosek rejestracyjny przed rozpoczęciem działalności. Gdy podmiot prowadzi działalność bez wpisu do rejestru BDO, to wniosek rejestracyjny powinien złożyć niezwłocznie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami na wniosek podmiotu, po stwierdzeniu, że wniosek nie zawiera braków formalnych, niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Wniosek o wpis do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami składa się wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem strony: www.bdo.mos.gov.pl. Po zalogowaniu się do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, podmiot powinien wypełnić wniosek o wpis do rejestru i przesłać go do marszałka województwa (właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu), który na tej podstawie założy mu indywidualne konto w BDO.
Należy również pamiętać o załącznikach do wniosku o wpis do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, a także o wniesieniu opłaty rejestrowej (o ile jest wymagana). Liczba i rodzaj załączników do wniosku o wpis do rejestru BDO różni się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.
Podczas wpisu do rejestru BDO, podmiotom nadawany jest indywidualny numer rejestrowy, który musi być umieszczany na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością (np. na fakturach, paragonach) przez podmioty podlegające opłacie rejestrowej i rocznej. Według art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach, opłacie rejestrowej i rocznej oraz obowiązkowi umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach podlegają:
Inne podmioty, które wymagają wpisu w rejestrze Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, nie podlegają opłacie rejestrowej i rocznej oraz nie mają obowiązku umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej, za wpis do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami uiszcza się opłatę rejestrową w wysokości:
Opłatę rejestrową wnosi jednorazowo, podczas wpisu do rejestru BDO, tylko podmiot wymieniony art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach. W następnych latach opłatę roczną za dany rok podmiot ten musi wnosić do końca lutego każdego roku. Natomiast stawki opłaty rocznej odpowiadają stawkom opłaty rejestrowej. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w unijnym systemie ekozarządzania i audytu – nie wnoszą oni opłaty rejestrowej, a ci już wpisani do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie wnoszą opłaty rocznej w roku, w którym uzyskali ten wpis.
Za brak złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO przedsiębiorcom grożą sankcje określone w art. 179 ustawy o odpadach, tj. kara aresztu albo grzywny. Taka sama kara przewidziana jest za brak wniosku o wymaganą zmianę wpisu do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami lub o wykreślenie z niego, a także w przypadku złożenia wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym. Jeżeli podmiot nie złoży wniosku, to bez uzyskania wpisu do rejestru BDO nie może prowadzić działalności wymienionej w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach, a za prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu art. 194 ww. ustawy przewiduje administracyjną karę pieniężną od 1000 zł do 1 mln zł. Powyższe kary administracyjne grożą również za nieumieszczanie indywidualnego numeru rejestrowego na dokumentach, które sporządzane są w związku z prowadzoną działalnością przez przedsiębiorców obowiązanych do opłaty rejestrowej i rocznej.
Rozporządzeniem w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadowej zwiększono w stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia limity ilości odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji, m.in. dla odpadów innych niż niebezpieczne: zużytych tonerów, sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego, baterii itp. W przedmiotowym rozporządzeniu pojawiły się nowe rodzaje odpadów, w tym niebezpieczne, oznaczone "*" (odpady metalowe i z gospodarki leśnej, opakowania z różnego rodzaju materiałów, płyty CD, DVD, dyski komputerowe, zużyte świetlówki, baterie zawierające rtęć oraz inne).
W praktyce podwyższenie limitów ilości wytwarzanych odpadów zwolniło małe przedsiębiorstwa z konieczności rejestracji oraz prowadzenia ewidencji odpadowej poprzez BDO. Przedsiębiorcy ci wytwarzają najczęściej odpady opakowaniowe, nieuznane za odpady komunalne.
Powyższe rozporządzenie dotyczy również przeterminowanej żywności, nieprzydatnej do spożycia, partii produktów gorszej jakości, a także produktów z wadami produkcyjnymi. Wpisu do rejestru BDO nie muszą również dokonywać podmioty prowadzące działalność budowlano-remontową, wytwarzające w małych ilościach zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych itp.
Przykłady wytwarzanych rodzajów odpadów, a także ich rocznych ilości zwolnionych z konieczności rejestracji oraz prowadzenia ewidencji odpadowej poprzez BDO:
Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadowej oraz wpisu do rejestru BDO nie dotyczy:
Od 6 stycznia 2023 r. z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, prowadzenia ich ewidencji oraz wpisu do rejestru BDO zwolnione są podmioty:
zbierające niezużyte czy przeterminowane pasze lecznicze lub produkty pośrednie od podmiotów, które jedynie kupują, przechowują bądź transportują pasze lecznicze do stosowania wyłącznie w swoim gospodarstwie, od posiadaczy zwierząt futerkowych i domowych. Podmioty te jednak są obowiązane posiadać umowę, zawartą w formie pisemnej pod rygorem nieważności, z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów czy przetwarzanie ww. odpadów.
Uproszczona ewidencja odpadowa dotyczy podmiotów stosujących jedynie karty przekazania odpadów (KPO), czyli:
W przypadku obowiązku prowadzenia KPO wymagany jest również wpis do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jednak dopuszcza się niesporządzanie KPO, jeżeli jeden z posiadaczy odpadów nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia ich ewidencji. Wówczas nie trzeba się rejestrować w BDO.
Umów darmową prezentację aplikacji Zarządzanie gospodarką odpadami!
W usprawnieniu prowadzenia ewidencji odpadów pomóc może specjalistyczne oprogramowanie. Aplikacja Zarządzanie gospodarką odpadami to nowoczesne rozwiązanie umożliwiające prowadzenie ewidencji odpadowej, zgodnie z przepisami prawa. Aplikacja ta automatyzuje wpisywanie obrotów do kart ewidencji odpadów (KEO) w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, a także przesyłanie kart przekazania odpadów do BDO. Aplikacja Zarządzanie gospodarką odpadami umożliwia również generowanie raportów i zestawień odpadowych (KPO, KEO, sprawozdania rocznego z wytworzonych odpadów czy zbiorczego raportu wszystkich obrotów odpadów), a także kontrolę ilości wytworzonych odpadów poprzez możliwość porównania z limitami określonymi w pozwoleniach.