•  

Decyzje środowiskowe – zmiany progów i kryteriów kwalifikacji

Zbliżamy się do uszczelnienia systemu ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ), dzięki któremu przepisy polskie będą zgodne z prawem unijnym, wyeliminują wątpliwości interpretacyjne oraz usprawnią proces inwestycyjny. Od 11 października 2019 r. obowiązuje kolejne rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zawierające szereg przedsięwzięć, których realizacja wymaga wcześniejszego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DoŚU). Natomiast zmiany tego rozporządzenia weszły w życie 4 czerwca 2022 r. i 13 września 2023 r.

Katalog dzieli się na przedsięwzięcia:

  • mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – dla nich jest obowiązkowe opracowanie przez inwestora raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz przeprowadzenie OOŚ przez organ wydający DoŚU;
  • mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest opracowanie karty informacyjnej przedsięwzięcia – o potrzebie przeprowadzenia OOŚ decyduje organ właściwy do wydania DoŚU wraz z organami współdziałającymi.

Jaka działalność wymaga decyzji środowiskowej?

Od 11 października 2019 r. w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia zmieniły się kryteria i progi decydujące o kwalifikacji niektórych rodzajów przedsięwzięć do obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub decydujące o braku takiego obowiązku. Są to przedsięwzięcia dotyczące:

  • chowu czy hodowli zwierząt, w tym norek – w tym przypadku zaostrzenie progów i kryteriów wzmocni rolę organów ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym, nie osłabiając przy tym rozwoju tej branży w Polsce;
  • inwestycji narciarskich – dotychczas DoŚU była wymagana bez względu na parametry i położenie tego typu inwestycji, nowe rozwiązania ułatwią budowę mniejszych stoków narciarskich bez konieczności przeprowadzenia kosztownej procedury środowiskowej;
  • browarów, słodowni oraz gorzelni – nowe przepisy ułatwią rozpoczęcie działalności przez takie zakłady, prowadzące produkcję na małą skalę, która nie wpływa znacząco na środowisko.

Rozszerzenie obowiązku uzyskania DoŚU dla inwestycji związanych z gospodarką odpadami umożliwi przeprowadzenie analizy pod kątem wpływu na środowisko na początkowym etapie – planowania obiektów. Zmiana ta ma się przyczynić do ograniczenia pożarów w miejscach magazynowania lub składowania odpadów stanowiących zagrożenie dla środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi.

W grupie inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, poza dotychczas ujętymi punktami do zbierania czy przeładunku złomu, w nowym rozporządzeniu ujęto punkty do zbierania odpadów, w tym ich przeładunku, które wymagają uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów. Z obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej wykluczono jednak odpady obojętne oraz punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Natomiast w grupie przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w przypadku odpadów innych niż niebezpieczne ujęto, oprócz ujętych dotychczas składowisk, również inne instalacje do przetwarzania mogące przyjmować odpady w ilości >10 t/d lub o całkowitej pojemności >25 tys. ton.

Od 4 czerwca 2022 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymaga wypełnienie odkrywkowego wyrobiska górniczego, powstałego w wyniku wydobywania węgla brunatnego wodą, w ilości nie mniejszej niż 500 mln m3, w celu likwidacji zakładu górniczego.

Od 13 września 2023 r. zabudowę systemami fotowoltaicznymi wyłączono z kwalifikacji do zabudowy przemysłowej i przeniesiono do odrębnego punktu przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Ponadto zwiększono progi ich powierzchni, definiując ją jako powierzchnię wyznaczaną po obrysie zewnętrznych skrajnych modułów paneli. Z kwalifikacji do takich przedsięwzięć wyłączono zabudowę systemami fotowoltaicznymi lokalizowaną na dachach i elewacjach obiektów budowlanych.

Co więcej, od 13 września 2023 r. zostały zwiększone progi powierzchni użytkowej garaży, parkingów samochodowych czy zespołów parkingów, kwalifikujące je do przedsięwzięć wymagających decyzji środowiskowej.

Jaka działalność nie wymaga DoŚU?

Od 11 października 2019 r. zniesiono obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach m.in. dla przedsięwzięć, takich jak: instalacje do produkcji wyrobów ze szkła, kotłów lub pojemników z blach, betoniarnie, stolarnie i tartaki, stacje elektroenergetyczne, instalacje do naprawy sprzętu kolejowego, zakłady przetwarzające alkohol etylowy, wytwarzające napoje alkoholowe czy stacje paliw gazu sprężonego. Usprawnienie to jest uzasadnione, ponieważ te inwestycje nie wpływają znacząco na środowisko.

Bez uzyskania decyzji środowiskowej nie będzie możliwe kilkukrotne, niekontrolowane przeprowadzenie rozbudowy, przebudowy lub montażu przedsięwzięć podprogowych, gdyż sumowaniu podlegać będą parametry z poprzednimi rozbudowami, przebudowami czy montażami, o ile nie zostały one objęte DoŚU.

Od 4 czerwca 2022 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wymagają już instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne.

Od 13 września 2023 r. z kwalifikacji do przedsięwzięć wymagających decyzji środowiskowej wyłączono zabudowę systemami fotowoltaicznymi, lokalizowaną na dachach i elewacjach obiektów budowlanych.

 

Zobacz również: