Przepisy dotyczące sprawozdawczości o oddziaływaniu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (ESG) dla różnych rodzajów przedsiębiorstw są przewidziane w projekcie ustawy wdrażającej do polskiego prawa wymogi dyrektywy CSRD.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, w wyodrębnionej części sprawozdania z działalności informacje na temat zrównoważonego rozwoju będą musiały zawrzeć:
Jednostki te będą przygotowywać swoje raporty zgodnie z formatem określonym w rozporządzeniu 2018/815, a także będą znakowały raportowane informacje zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu 2020/852.
Sprawozdania dotyczące zrównoważonego rozwoju będą musiały obejmować:
W odpowiednich przypadkach raporty zrównoważonego rozwoju będą musiały dodatkowo obejmować:
Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju będzie sporządzana zgodnie ze standardami sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (ESRS). Informacje będą prezentowane w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej.
W uzasadnionych przypadkach jednostka będzie mogła pominąć pewne informacje, których ujawnienie byłoby istotnie szkodliwe dla jej funkcjonowania. Pod warunkiem, że nie wpłynie to na obiektywną ocenę rozwoju, wyników i sytuacji jednostki oraz jej wpływu na kwestie zrównoważonego rozwoju.
Kierownik jednostki będzie zobowiązany do informowania i omawiania istotnych dla pracowników informacji zawartych w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, a także sposobów ich uzyskania i weryfikacji. Opinia przedstawicieli pracowników będzie musiała być przekazana członkom rady nadzorczej czy innemu organowi nadzorującemu jednostkę. Sposób organizacji tego procesu zależy od decyzji jednostki.
W sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej będzie trzeba dodatkowo zawrzeć odpowiednie wyjaśnienie różnic między czynnikami ryzyka dla grupy kapitałowej a czynnikami ryzyka dla jednostki lub jednostek zależnych, a także wpływ danej jednostki czy jednostek zależnych. Ponadto, jednostka dominująca będzie musiała wskazać, które jednostki zależne skorzystały ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia pozafinansowej sprawozdawczości ESG.
Obejrzyj webinar "Raportowanie ESG w polskim prawie" !
Projektowane przepisy przewidują, że wybrane jednostki będą mogły sporządzić uproszczone sprawozdanie ESG, zamiast wyżej opisanej pełnej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Z możliwości sporządzenia uproszczonego sprawozdania ESG będą mogły skorzystać:
Uproszczona dokumentacja zrównoważonego rozwoju będzie musiała zawierać:
Zgodnie z dyrektywą 2013/34/UE, uproszczona dokumentacja zrównoważonego rozwoju będzie musiała być zgodna ze standardami ESRS dla MŚP.
Do jednostek sporządzających: sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, uproszczoną sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju czy sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej, nie będą stosowane przepisy dotyczące obowiązku przedstawiania kluczowych wskaźników finansowych i niefinansowych efektywności oraz informacje dotyczące kwestii pracowniczych i środowiskowych. Uznaje się, że te wymogi zostaną spełnione w ramach ww. pozafinansowej sprawozdawczości ESG.
Przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju będą miały zastosowanie po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się:
*Dla jednostek obecnie przedstawiających tzw. oświadczenie na temat informacji niefinansowych lub oświadczenie grupy kapitałowej nt. informacji niefinansowych przewidziano płynne przejście z raportowania pozafinansowego do raportowania zrównoważonego rozwoju. Za rok obrotowy rozpoczynający się przed 1 stycznia 2024 r. jednostki te będą sporządzać oświadczenia zgodnie z dotychczasowymi przepisami (art. 49b i art. 55 ust. 2b-2e ustawy o rachunkowości). Natomiast za rok obrotowy rozpoczynający się po 1 stycznia 2024 r. jednostki te będą sporządzać sprawozdania zrównoważonego rozwoju zgodnie z nowymi przepisami, określonymi w rozdziale 6c ustawy o rachunkowości.
Małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły nie sporządzać pozafinansowej sprawozdawczości ESG za lata obrotowe rozpoczynające się przed dniem 1 stycznia 2028 r. (czyli za 2026 r. i 2027 r.). Jeśli skorzystają z tej możliwości, będą musiały w raporcie z działalności wyjaśnić powody rezygnacji z niefinansowego raportowania ESG. Wyłączenie to dotyczy również małych i niezłożonych instytucji finansowych, a także wewnętrznych zakładów ubezpieczeń oraz wewnętrznych zakładów reasekuracji, o ile spełniają one kryteria MŚP i jednocześnie są emitentami papierów wartościowych dopuszczonymi do obrotu na jednym z rynków regulowanych EOG.
W pierwszych trzech latach obrotowych po wprowadzeniu obowiązku sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla poszczególnych podmiotów będzie istniała możliwość zwolnienia z przedstawiania informacji dotyczących łańcucha wartości, jeśli nie są one dostępne. W takiej sytuacji wymagane jest przedstawienie dowodów i uzasadnienia.
Jednostka zależna, która musi sporządzać własne sprawozdanie zrównoważonego rozwoju, może być zwolniona z tego obowiązku, jeśli ona i wszystkie jej jednostki zależne są objęte sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju grupy, sporządzoną przez dominującą jednostkę z państwa trzeciego. Jednakże, jeśli taka sprawozdawczość grupy nie jest dostępna, jednostka zależna nie może skorzystać z opcji zwolnienia. Istnieje również rozwiązanie przejściowe do roku obrotowego kończącego się najpóźniej 6 stycznia 2030 r. Umożliwia ono jednej z unijnych jednostek zależnych od jednostki dominującej z państwa trzeciego sporządzenie "zastępczej" sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej obejmującej jedynie jednostki zależne z siedzibą w Europejskim Obszarze Gospodarczym. W takiej sytuacji unijne jednostki zależne będą mogły zrezygnować ze sporządzania własnego sprawozdania zrównoważonego rozwoju.
Obowiązki dotyczące pozafinansowej sprawozdawczości ESG uzależnione są od kategorii oraz wielkości przedsiębiorstwa. Największe podmioty będą musiały sprawozdawać pełne informacje dotyczące ESG, podczas gdy te mniejsze będą mogły stosować sprawozdawczość uproszczoną. Ponadto w pierwszych latach obowiązywania niefinansowej sprawozdawczości ESG przewidziano zwolnienia z raportowania dla mniejszych podmiotów. Niemniej jednak warto zainteresować się pozafinansowym raportowaniem ESG i poszerzać wiedzę na ten temat, bo dane te mogą być wymagane od innych przedsiębiorstw z łańcucha dostaw.
Zobacz również: