Początek roku w dziale ochrony środowiska przedsiębiorstw wiąże się z zebraniem danych, wypełnieniem sprawozdań, wykazów i raportów za poprzedni rok.
Z punktu widzenia emisji substancji do powietrza tymi obowiązkami są:
Sprawozdanie OS-1 dotyczy emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz stanu urządzeń oczyszczających powietrze. Należy przekazać je do Głównego Urzędu Statystycznego za pośrednictwem portalu sprawozdawczego do 28 lutego bieżącego roku.
Korzystający ze środowiska w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza jest obowiązany sporządzić i do końca lutego przekazać KOBiZE roczny raport za poprzedni rok.
Raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami powinien zawierać informacje o:
Raport ten do końca lutego należy wprowadzić za pośrednictwem elektronicznego konta do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, prowadzonej przez KOBiZE. Po zarejestrowaniu w Krajowej bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji użytkownik otrzymuje jedno konto dla wszystkich zakładów i miejsc emisji.
Dostęp do informacji zawartych w raportach do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami posiada marszałek województwa, dzięki czemu ma możliwość weryfikacji naliczonych przez przedsiębiorców opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
Obowiązek sporządzenia wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, a także wniesienia opłaty za korzystanie ze środowiska w poprzednim roku dotyczy nie tylko emisji substancji do powietrza.
Opłata za korzystanie ze środowiska jest wymagana za:
Wykazy opłatowe należy sporządzić na podstawie opisanego wyżej raportu do KOBiZE. Opłatę za korzystanie ze środowiska możesz policzyć samodzielnie i do 31 marca wnieść ją na właściwy rachunek urzędu marszałkowskiego oraz złożyć wykazy opłatowe bezpośrednio w urzędzie. Można je wysłać pocztą czy sporządzić elektronicznie w darmowym lub profesjonalnym oprogramowaniu, które ma więcej funkcji i usprawnia pracę.
Umów darmową prezentację aplikacji Zarządzanie emisją do powietrza!
Utrudnieniem w ww. obowiązkach jest wypełnianie wielu formularzy tymi samymi danymi, pobieranymi z wielu zestawień i wprowadzanie ich do poszczególnych sprawozdań oraz wykazów. Nie dość, że jest to czasochłonne, to nietrudno o pomyłkę i brak ich spójności.
Przygotowując każdy z tych dokumentów osobno nie masz możliwości szybkiego sporządzenia dodatkowych danych na własne potrzeby, a mogą być one pomocne w bieżącej pracy. Takie wewnętrzne raporty mogą zawierać np. zestawienie rocznych limitów emisji poszczególnych substancji do powietrza, w podziale na instalacje, z wyliczonymi rzeczywistymi wielkościami emisji. Przydatnym może okazać się miesięczny raport o zużyciach paliw, emisjach substancji do powietrza oraz opłatach.
Przygotowanie powyższych raportów umożliwia aplikacja Zarządzanie emisją do powietrza, którą wraz z innymi aplikacjami ułatwiającymi wypełnianie obowiązków środowiskowych znajdziesz na platformie do zarządzania danymi Atmoterm360.
Zalety aplikacji Zarządzanie emisją do powietrza: